Digitala erbjudanden kan öka julhandeln
– Det är tydligt att konsumenter är positiva till mer digitala och mobila shoppinglösningar. Julen står för dörren och vi är övertygade om att julhandeln ökar med personliga erbjudaden och rabatter direkt i mobilen. Det både inspirerar och underlättar för konsumenter i planeringen av såväl julklappar som mat till julbordet, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.
Undersökningen visar att hela 96 procent uppger att de använder sig av erbjudanden och rabatter när de handlar dagligvaror. Varav 35 procent alltid gör det och 61 procent gör det ibland.
Erbjudanden, rabatter och kundkort är områden där konsumenter vill bli mer digitala. Idag tar 19 procent emot erbjudanden och rabatter via en app i sin smartphone. Framöver vill dubbelt så många, 42 procent göra det. Studien visar även att 33 procent vill ta emot erbjudanden och rabatter som sms i mobiltelefonen.
Samtidigt vill färre konsumenter ta emot meddelande på papper i framtiden, 45 procent mot de 77 procent som i dag tar del av erbjudanden på papper.