Norrmejerier bland de hållbaraste i Skandinavien

Luleå Norrmejerier rankas som nummer 17 av 253 svenska företag i Sustainable Brand Index och är med i gruppen topp 30 av 709 skandinaviska varumärken som utvärderats av 27.000 konsumenter.

- Det här visar att konsumenterna vet att Norrmejerier gör gott, både miljömässigt och socialt. Att jobba hållbart är helt avgörande då konsumenterna blir alltmer medvetna, säger Anna-Karin Karlsson, chef för marknad och innovation vid Norrmejerier.

Norrmejerier har satt målet att mejerierna ska vara fria från fossila bränslen 2017. En del i det är biogasanläggningen vid Umeå mejeri som ersätter användingen av olja.

När det gäller transporter jobbar Norrmejerier med att uppnå minskade koldioxidutsläpp genom Ecodriving och samdistribution av varor. Ett system finns där varor från flera olika leverantörer skickas med samma bilar. Dessutom satsar Norrmejerier på att få fler bönder att leverera ekologisk mjölk.

Sustainable Brand Index är Skandinaviens största varumärkesundersökning av hållbarhet. Rankningen baseras på hur konsumenterna bedömer företagets hållbarhetsarbete, det vill säga hur väl företaget tar miljömässigt och socialt ansvar.