Enkät ökar kunskapen om campinggäster

Luleå SCR Svensk Camping har tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board gjort en eknät bland svenska och norska campinggäster. Svenskar är så kallade "WHOP:s" medan norska besökare är "Active families".

Undersökningen har riktat in sig på gäster som besökt destinationen Swedish Lapland under sommaren 2014. Datainsamlingen har skett via en webbenkät med gäster på SCR Svensk Campings medlemsanläggningar som urvalsbas. Syftet är att öka kunskapen om besökarna för att ge bättre underlag för affärsutveckling.

– Jag trodde jag visste i stort sett allt om dessa gäster men undersökningen har gett mig och vår organisation värdefull insikt i gästernas specifika behov och efterfrågan, säger Peter Wallin, tidigare chef på Bodens Camping och nu verksam på SCR.

Svenska besökare visar sig vara till största delen ”WHOPs” (äldre par med utflugna barn) som vill göra en kortare semester medan norska besökare är ”Active Families” som gärna reser i grupp med andra familjer och stannar längre perioder.