c/o Gerd investerar för att klara efterfrågan

Jokkmokk c/o Gerd investerar ett par miljoner för att klara ökande efterfrågan och en väntad tillväxt med 40 procent i år.

De ville göra något själva och började med att ta fram två kroppsoljor. Sju år senare har c/o Gerd en rad ekologiska produkter på marknaden, en marknad som till 20 procent är utomlands.  Nu investerar Jokkmokksföretaget ett par miljoner för att klara den ökande efterfrågan.

- Vi måste växa. Efterfrågan ökar hela tiden, säger Anna-Lena Wiklund som tillsammans med sin bror Johan Wiklund grundade och äger företaget.

Nu omsätter c/o Gerds produkter 5 miljoner kronor, vilket beräknas öka med 2 miljoner i år. Cirka 80 procent av försäljningen går via återförsäljare, resten via butik och webbutik. Man har också nischat sig mot spa-anläggningar. En femtedel säljs utomlands, främst i  Japan och Belgien. En satsning mot marknaden i Tyskland pågår.

För att klara ökad produktion investerar man nu i nya förpackningar, nytt profilprogram för produkterna och en ny maskin, en så kallad homogeniserare. Totalt investeringar på cirka 2 miljoner kronor.

Partnerinvest och Polarrenen har gått in som delägare i företaget.

- Det är fantastiskt roligt med ny kompetens och kunskap i styrelsen. Det är viktigt för ett litet företag, säger Anna-Lena Wiklund.

Företaget har 4 heltidsanställda i Jokkmokk och 3 i Stockholm, där man har ett showroom, för utbildning av återförsäljare. Alla återförsäljare ska ha en ekologisk inriktning. För att få sälja vissa av produkterna krävs också utbildning för att kunna ge kunderna råd och hjälp.

- Våra life style-produkter får alla sälja, men när det gäller hud- och hårvård, där ställer vi krav på återförsäljarna , säger Anna-Lena Wiklund.

Anna-Lena Wiklund har universitetsstudier i etnologi och historia i sin bakgrund, och har arbetat som massör, och hud- och fotterapeut. Hennes bror Johan har arbetat som frisör och stylist. En dag ville de göra något själva och de tyckte att det fattades något på marknaden.

- Vi är produktnördar, vi älskar dofter och produkter och gillar entreprenörskap, säger Anna-Lena Wiklund som svar på frågan varför de drog igång företaget.

2008 startade man produktionen och försäljningen, och redan från början lanserade de en webbutik.

- Ekologiska produkter var en smal nisch när vi började, men nu växer det. Efterfrågan ökar hela tiden, säger Anna-Lena Wiklund.

Att verka på en internationell marknad från Jokkmokk är inget problem, anser hon.

- När vi är ute på mässor märker vi att Jokkmokk i sig är ett varumärke. Många har hört talas om Jokkmokk i Tyskland.

Företaget heter egentligen Nature Cosmetic Group of Swedish Lapland AB. c/o Gerd är varumärket.