Därför åker vi till Austin
Jag vet inte om du har hört talas om det, men under veckan som gått har drygt 40 personer från Luleå deltagit i South by Southwest i Austin, Texas.
South by Southwest (SxSw) är en av världens största festivaler för den kreativa näringen. Love at work, som mitt företag heter, fokuserar på SxSw Interactive, som handlar om allt nytt inom digital media och kommunikation. Förutom interactive-delen finns även en filmfestival och en musikfestival – där supercoola The Magnettes från Pajala har flera spelningar innan de drar vidare på sin USA-turné.
Men nu undrar du säkert varför ett gäng företagare från Luleå drar till amerikanska södern på konferens? Vad är syftet och på vilket sätt gynnar det näringslivet i vår region?
För oss på Love at work, som jobbar med strategier för kommunikation och varumärkesutveckling, handlar det om att validera våra egna arbetssätt och skaffa oss en aktuell bild av vad som är på gång i omvärlden i vår bransch. För oss är det affärskritiskt, eftersom utvecklingen inom digital kommunikation håller ett extremt högt tempo.
Under veckan i Austin erbjuds cirka 5000 föreläsningar med grymt begåvade människor från hela klotet: här får vi lyssna och lära oss av de allra bästa och mest inspirerande i branschen. Här får vi dessutom möjlighet att nätverka med kollegor från hela Sverige i samband med de träffar som arrangeras för alla svenskar på plats i Austin. Det ger en helt unik möjlighet att utbyta erfarenheter, diskutera utmaningar, knyta nya kontakter och dela med oss av allt nytt vi ser och hör om under dessa dagar.
Men tillbaka till den stora frågan: varför gynnar det näringslivet i vår region? Kommunikation är i dag ett oerhört viktigt verktyg för affärsutveckling, oavsett om du driver ett litet enmansbolag eller ett stort företag med flera hundra anställda.
Marknaden, alltså dina kunder, förväntar sig att företaget ska finnas med i dialogen och ha en egen röst på exempelvis bolagets webbsida och i sociala medier. Det är självklara kanaler för att på ett kostnadseffektivt och trovärdigt sätt bygga kännedom och stärka sitt varumärke.
Under de senaste åren ser vi hur kommunikation har klättrat uppåt i värdekedjan, för att mer och mer ta plats där den hör hemma: som en lednings- och styrelsefråga. Bolag i dag behöver ha tydliga strategier kring kommunikation för att säkerställa bra affärer.
Vi som arbetar med kommunikation anlitas som experter av ledningsgrupper och styrelser. Vi är med andra ord med och affärsutvecklar regionens bolag med kommunikation och varumärket som utgångspunkt. Därför är det superviktigt för hela regionen att vi har koll på omvärlden och kan erbjuda idéer och lösningar som siktar på framtiden.
Det handlar alltså inte primärt om att åka över till USA och skaffa nya kunder. Nej, vi åker till Austin för att säkerställa att vi kan hjälpa våra kunder i regionen att växa på bästa sätt. Under veckan i Austin har vi fått med oss flera konkreta idéer på lösningar som vi omedelbart kommer att kunna omsätta i pågående projekt. Det innebär tillväxt och utveckling i vår stad och region.
Ella Jonsson, kommunikationsstrateg och författare på Love at work i Luleå
2015-03-20