Hans vision är att förändra Byggsverige
Målet är att öka den nuvarande produktionen av 300 byggnader till det dubbla, 600 per år. Omsättningen ska öka från cirka 34 miljoner kronor till 100 miljoner innan 2019.
Men visionen är ännu större:
- Vår vision är att förändra Byggsverige. I framtiden ska det bli lika självklart att köpa väggblock av oss som att köpa en gipsskiva i bygghandeln, säger Samuel Holmström.
Det är på två sätt man vill förändra branschen. Det ena är att göra det till en självklarhet för människor att köpa färdiga byggdelar som man monterar ihop själv. Det andra är sättet att beställa och konstruera husen.
Nära 95 procent av företagets försäljning sker via nätet. På hemsidan kan kunden testa olika delar som paneler, fönster och dörrar och se hur det ser ut – och framför allt vad det kommer att kosta. Det ska vara transparent och kundvänligt.
I höstas utsågs företaget till Årets digitala gasell av Dagens Industri. Samuel jämför med Google: - Vi vill vara ett Google för byggbranschen.
Att Samuel hamnade i byggbranschen var en slump. Han ville bli civilingenjör i datateknik men fick via en kompis jobb på Älvsbyhus. Nästa jobb han fick var Lundqvists Trävaru. Det var 2010 och bolaget hade 5 anställda och omsatte 11 miljoner kronor. Efter två år ville Samuel att det skulle hända saker och gick till ägaren Jan Lundqvist och frågade om han fick lägga ett bud på firman.
Familjen Lundqvist ville förnya företaget så det slutade med att Samuel och en av tredje generationen, Jens Lundqvist, köpte 40 procent var och pappan Jan Lundqvist behöll 20 procent.
Efter att ha varit ansvarig för marknad och personal, blev Samuel Holmström formellt vd i januari 2014. I år beräknas företaget omsätta 40 miljoner kronor och ha 15 helårsanställda.
- Vi är på en resa just nu, säger Samuel Holmström. Från det lilla familjeföretaget till något annat. I framtiden ska företaget bygga mer på processer än på personer.
Just nu bygger man ut kontor, lager och virkesmagasin. Nästa steg är att bygga ut produktionslokalerna.
Samuel Holmström trivs med att vara företagsledare och förnyare i en konservativ bransch.
- Det här är en konservativ och traditionell bransch vilket gör det lättare att sticka ut i den här branschen. Det roligaste är att jag får en chans att se mina idéer bli verklighet, säger han, och avslöjar sedan en hemlig framtidsdröm:
- Någon gång i mitt liv skulle jag vilja driva ett spelutvecklingsföretag och göra de spel jag inte fick spela själv som ung.