Fler Micro Multinationals för Norrbottens tillväxt
Att Norrbottens framgångar är baserat på regionens rikedomar av råvaror är ingen nyhet. Inte heller att vi har blivit duktiga, ja till och med världsledande, inom utvinningen av sagda råvarorna och att det finns en avancerad tillverkningsindustri som förädlar dem i olika grad. Lägg sen till den vassa tjänstesektor som riktar sig mot processindustrin så har du en bra bild av näringslivet i länet. Så långt är allt väl.
Vi ska självfallet fortsätta att värna om och vidareutveckla våra befintliga industrier. Men för att säkerställa att vi på riktigt är en attraktiv region så måste det finnas möjligheter för fler typer av företag att frodas i den norrbottniska myllan. Det krävs att näringslivspaletten i Norrbotten breddas och att fler företag tar steget ut på den globala marknaden.
Man talar idag om Micro Multinational och Born Global företag, det vill säga små företag som verkar på internationella marknader och företag som direkt från dag ett har en affärsidé som riktar sig mot kunder i flera delar av världen. Jag vill se fler Micro Multinationals och Born Globals från Norrbotten. Framförallt vill jag se fler företag inom de kreativa näringarna, främst digital kommunikation, arkitektur, spel, film och design, ta steget utanför regionens och rikets gränser.
Vår regionala marknad har en allt för begränsad kundbas för att fler företag verksamma inom kommunikation, arkitektur, spel, film, design etc. ska kunna växa. Men den internationella spelplanen erbjuder långt fler möjligheter att expandera och därmed öka exporten av tjänster från Norrbotten. Med dagens kommunikationsmöjligheter är det inget konstigt med att ha huvudkontoret i Norrbotten samtidigt som kunderna är i New York, Tokyo, Düsseldorf eller Köpenhamn.
Det finns många goda exempel, inte minst i Västerbotten, på företag som har lyckats väl. I Skellefteå har vi North Kingdom, som ”hjälper företag att skapa känslomässiga band mellan kund och varumärke”, och när de drar sin kundlista så bruka de flesta dra efter andan. För visst är det imponerande att kunna lista Google, Coca Cola, Disney, LEGO, Toyota, Adidas, Carlsberg och många, många fler världsledande märken som sina kunder? Företaget har sedan flera år ett kontor i Stockholm och 2014 öppnade de sitt kontor i Los Angeles. Men huvudkontoret är alltjämt i Skellefteå, för det är där som grundarna bor och har sitt hjärta. Jag vill se företag från Norrbotten göra samma resa.
Att lyckas nå ut och etablera sig internationellt är självfallet en blandning av hårt arbete, goda relationer, tajming, talang och inte minst tur. Men just relationer och förtroende är fundamentalt grundläggande för att nå framgång och för att nå dit måste företagen ta sig ut på nya arenor.
Norrbottens Handelskammare jobbar med att hjälpa företagen i relationsbyggandet. Vi är övertygade om att goda affärer bygger på relationer mellan människor som hittar varandra. När fler duktiga företagare från Norrbotten får möjlighet att komma ut och träffa företagare inom deras bransch i andra länder så hoppas vi att personerna som lär känna varandra också kan se nya affärsmöjligheter och projekt som de kan göra tillsammans. Genom nya samarbeten lär vi av varandra, vi blir starkare och vi får tillgång till nya nätverk som blir vägen mot nya och bättre affärer. På så sätt så kan fler Micro Multinationals växa fram i Norrbotten.
Inger E Pedersen, vd för Norrbottens Handelskammare
2015-03-06