VR Track anställer 10 i Norrbotten för att bli störst

Luleå Luleåföretaget VR Track, som bygger och underhåller järnväg, söker ett tiotal eltekniker för omedelbar anställning i Norrbotten. På tre år ska företaget fördubbla antalet anställda i Norrbotten, från 50 till 100.

- Vår ambition är att inom tre år ha en miljard i omsättning och 500 anställda, varv 100 i Norrbotten, säger vd Joachim Ytterstene.

Nyligen fick VR Track uppdraget att bygga om kontaktledningar på Malmbanan mellan Gällivare och Riksgränsen, en order värd 60 miljoner kronor. Sedan tidigare har man uppdraget att sköta service och underhåll på norra Malmbanan.

Företaget har säte i Luleå och administrativa kontor i Luleå och Solna, plus platskontor i Kiruna och Abisko, med totalt cirka 50 anställda i Norrbotten.

 - Vi har vårt hjärta kvar i Norrbotten och räknar med att gå från 50 anställda till 100 anställda i Norrbotten om tre år. Exakt var jobben blir placerade beror på var vi får jobb. Vi är där man bygger järnväg, säger Joachim Ytterstene.

Joachim Ytterstene ser ett stort behov av järnvägsinvesteringar framöver.  Underhållet är eftersatt och det finns ett stor behov av att bygga ut.  Ett stort projekt han hoppas på är dubbelspår på Malmbanan och naturligtvis Norrbotniabanan.

- Jag tycker det finns en ljus framtid för järnvägssektorn, både i Norrbotten och Sverige. Järnvägen är framtiden, det miljövänliga alternativet. Vi ska se till att ha säkra och tillförlitliga transporter på järnväg, säger Joachim Ytterstene.

VR Track var först en filial till finska Vr Track OY , Finlands största i branschen med 2.000 anställda och 3 miljarder i omsättning. När bolaget fick vara med och bygga Botniabanan 2005 och sedan vann underhållet av norra Malmbanan blev filialen ett svenskt dotterbolag som på drygt tre år växt från 100 anställda till över 300 idag, varav 50 i Norrbotten.

Andra uppdrag som VR Track har är drift och underhåll av södra Stambanan, Mitt- och Ådalsbanan och investeringar för att bygga fler spår på Mälarbanan norr om Stockholm.