Max och Polarbröd i topp på Youtube
Chimney har gjort en topp100-lista över de företag som lyckas bäst på Youtube. ATG är etta, Carlsberg två och Meda trea. På 6:e plats kommer Max och på 12:e plats Polarbröd. Även Norrmejerier kommer med, på plats 72, före bolag som SAS, Team Sportia, Lindex, SJ och Swedbank. Totalt är 600 företag med i undersökningen.
Vad som mäts är antalet videor som lagts ut och hur många visningar man har per video.
De 100 företag som är med på listan har de senaste 12 månaderna lagt ut sammanlagt 4.703 videofilmer på Youtube. Det är oförändrat antal jämfört med året innan.
Däremot har visningarna ökat, från 108 miljoner visningar till 170 miljoner visningar.
- Vi ser en 58-procentig ökning när det gäller antalet visningar och ser samtidigt ingen antydan till att de organiska visningarna ska ha ökat i jämförelse med köpta visningar, därför drar vi slutsatsen att företagen har spenderat 58 procent mer pengar på att köpa visningar vilket är en enorm ökning, säger Peter Söderlind, Chimneys vd.