E-handeln fortsätter växa

Luleå Den svenska e-handeln ökade med 19 procent under första kvartalet jämfört med samma kvartal i fjol. Prognosen för helåret är en tillväxt med 16,5 procent till en omsättning på 50 miljarder kronor.

Blir prognosen verklighet betyder det att e-handelns andel av den totala detaljhandeln når 7 procent under 2015. Det visar E-barometern för första kvartalet.

Tillväxten under första kvartalet var störst inom livsmedel (46 procent), barnartiklar/leksaker (42 procent) och byggvaror (32 procent). Under första kvartalet e-handlade 74 procent av konsumenterna varor, varav 17 procent handlade via mobilen. Av dem handlade 33 procent från utländska sajter.

- Vi ser en fortsatt digitalisering i samhället i allmänhet och i detaljhandeln i synnerhet. Handeln går mot att skapa en mer sömlös shoppingupplevelse och allt fler företag erbjuder konsumenter möjligheten att kunna röra sig fritt mellan flera kanaler inför, under och efter ett köp, skriver Postnord i rapporten.

E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.