Valrossen säljer sina aktier i Norrbottens Media
- Vi har nått vårt mål. Vi kan inte bidra mer till Norrbottens Medias fortsatta utveckling, vi har inte den kompetensen. Vi är trygga med att kvarvarande ägare har vilja och förmåga att driva företaget och det journalistiska arbetet vidare på bästa sätt, säger Valrossens styrelseordförande Karl-Gunnar Holmqvist.
Han konstaterar att socialdemokraterna i Norrbotten har varit ovanligt framgångsrika i den medieföretagsamhet de medverkat i, och han har stort förtroende för NTM-koncernens agerande på mediemarknaden, där den digitala utvecklingen blir avgörande för mediernas framtid.
- NTM-koncernen är bland de främsta när det gäller digital utveckling. Antalet besökare på webben ökar och produkterna i mobilen är väldigt konkurrenskraftiga, säger Karl-Gunnar Holmqvist.
Socialdemokraterna i Norrbotten har i och med affären inte längre någon kontroll över hur NSD kommer att utvecklas.
- Nej, inte annat än ett åtagande från köparens sida att ledarsidan ska redigeras i socialdemokratisk anda.
Karl-Gunnar Holmqvist kommer att sitta kvar i Norrbottens Medias styrelse, men inte som representant för Valrossen utan på förslag från NTM.
Valrossen AB bildades 1994 för att köpa ut NSD efter A-pressens konkurs. Efter några tuffa år klev norska koncernen Orkla in som ägare, och kort därefter Piteå-Tidningen.
För åtta år sedan bildades Norrbottens Media när NSD och Norrbottens Kuriren gick ihop. NTM har sedan dess ägt 51 procent av Norrbottens Media, och Valrossen och Piteå-Tidningen delat på resten av aktierna. Piteå-Tidningen kvarstår som delägare med 25,3 procent av aktierna.
Affären genomförs 1 juli.