Matköpen på nätet ökar

Luleå Under första kvartalet i år ökade matinköpen på nätet med 46 procent jämfört med första kvartalet i fjol. Det är de vana e-handelsköparna som står för ökningen.

Det visar Postnords e-barometer, som sammanställs av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Det är främst de vana e-handelskonsumenterna, mellan 30 och 49 år, som står för livsmedelsinköpens e-lyft hittills i år. Deras inköp sker antingen i form av middagslösningar eller i form av lösplock där man själv väljer livsmedlen.

Det innebär att livsmedelshandeln på nätet, som länge sackat efter annan e-handel, nu rycker fram. Men trots den kraftiga uppgången befinner sig livsmedelsbranschen på nätet fortfarande i sin linda: omsättningen motsvarar ungefär en procent av den totala livsmedelshandeln.

Den totala e-handeln väntas i år nå en ny rekordnivå: 50 miljarder kronor.