Regeringen säger ja till Norrbotniabanan
Ansökan är på totalt 200 miljoner för planering av sträckan Umeå - Skellefteå. Ansökan gäller planeringen av järnvägen mellan Umeå och Skellefteå och bygghandlingar för den första sträckan Umeå-Dåva. Sverige och regionen ska stå för hälften och EU för hälften.
Enligt landsbygdsminister Sven-Erik Bucht talar mycket för att EU är vällvilligt till ansökan och att beslut kan komma från EU redan till sommaren.
- Så mycket signaler som har kommit från EU om det här, kan jag inte tänka mig något annat. EU anser det här som en viktig transportkorridor, säger Sven-Erik Bucht.
Sven-Erik Bucht informerade om regeringsbeslutet är han deltog i konferensen Samverkan och attraktionskraft i Boden under fredagen.
– Vi är ett helt team som gläds idag och det gör vi tillsammans med alla fantastiska människor runt omkring som hejar på Norrbotniabanan, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, i ett pressmeddelande.
Arbetet med att få igång bygget av en ny järnväg mellan Umeå och Haparanda har pågått sedan år 2000.
Om EU säger jag påbörjas planeringen av första sträckan omedelbart, ett arbete som beräknas ta två år. Men redan i höst ska ansökan för nästa etapp, mellan Skellefteå och Piteå, lämnas in.
Enligt tidigare beräkningar kostar varje mil av banan cirka en miljard att bygga. Hela projektet är kostnadsberäknat till cirka 25 miljarder kronor. Byggtiden beräknas till tio år, vilket gör att banan kan vara klar mellan 2025-2028.