Kreativa människor ska lockas till norra Sverige
Man ska locka med subarktisk natur och avskilda boendeanläggningar där kreativa grupper kan arbeta med skapandeprocesser. Det är i första hand musikbranschen man riktar sig mot, men även andra kreativa branscher. BAkom ligger tanken att det inte längre är självklart för kreativa människor att verka i de stora städernas studiolokaler.
– För alla kreatörer är inspiration den viktigaste ingrediensen. Ny och tillgänglig teknik sätter inga gränser längre, nu är det istället kreativa miljöer som är hårdvaluta. Vi kommer som första region i Sverige att organisera besöksnäringen för att tillgodose behovet hos en ny tematisk målgrupp; den kreativa näringen, säger projektledare David Lindgren Zacharias.
Projektets långsiktiga mål är att skapa nya arbetstillfällen genom att bygga upp nya företag eller nya affärsområden hos befintliga regionala företag inom både besöksnäringen och den kulturella och kreativa näringen.
Det är Swedish lapland Visitors Board som står bakom projektet som finansieras av Längmanska företagarfonden och landstinget.