Vi har påverkat medielandskapet i Norrbotten
Det var i början av februari i fjol som sajten Affärer i norr och det dagliga nyhetsbrevet lanserades.
Nu kan jag konstatera att Affärer i norr påverkat medielandskapet i Norrbotten. Två veckor efter lanseringen fanns en kopia som försökte efterlikna Affärer i norr, in i minsta funktion. Men som NSD:s redigeringsnestor Ulf Bengtsson brukade säga: ”Originalet är alltid bäst”.
Affärer i norr har också påverkat värderingen av näringslivsnyheter. Visserligen har under en lång följd av år skräcken för textreklam långsamt antagit rimligare proportioner bland länets journalister.
Det är numera tillåtet att skriva om positiva händelser, som etableringar och tillväxt för andra än Ikea. (Ikea har alltid haft en frizon i svenska media när det gäller textreklam. Inget annat företag får sin produktkatalog recenserad.)
Ett exempel på ändrad nyhetsvärdering är behandlingen av näringslivsgalorna runt om i Norrbotten. Från att ha ägnats ett förstrött intresse satsas det nu mer på bevakning av galorna och företagen som nomineras och vinner. Bra för företagen och för Norrbotten, och framför allt för läsarna som får veta mer om intressanta personer, visioner och händelser som inte handlar om kriser och misslyckanden.
Min policy är att bevaka näringslivet och företagen ungefär som sportredaktioner bevakar sport. Det betyder att det är lika intressant, till och med intressantare, att skriva om det som går bra, om vinnarna, som om det som går dåligt, konflikter och konkurser.
Sportjournalister är ofta oerhört kunniga, intresserade och engagerade i den del av verkligheten de bevakar. De bejakar och kritiserar om vartannat beroende på vad som händer. Det är synd att inte fler samhällsområden kan engagera så stora redaktionella resurser inom medierna.
De traditionella medierna har hittills lämnat de växande aktiviteterna till nya aktörer att bevaka. Nya företag, nya samarbeten och nya produktionsformer växer upp vid sidan av de traditionella medieföretagen. Mer om det en annan gång.
Det har varit ett oerhört spännande och roligt år. Jag har aldrig i hela mitt yrkesliv gjort något som jag fått så mycket positiv respons på. Tack alla för att ni följer mig och uppskattar min nyhetsservice!
Det dagliga gratis nyhetsbrevet kan beställas här: Beställ nyhetsbrev.
Du kan också följa Affärer i norr på Facebook och Twitter, där de intressantaste händelserna och företagen uppmärksammas:
Inför fortsättningen för Affärer i norr vill jag utveckla sajten och verksamheten ytterligare. Jag har några idéer som jag går vidare med. Jag tar gärna emot synpunkter och förslag på vad som kan förbättras och läggas till. Skriv till lennart.hakansson@affarerinorr.se .
Nyligen höll jag ett föredrag om medieutvecklingen i Sverige och Norrbotten och om vad jag tror om framtiden. Det är ett ämne som verkar intressera alla.
De som inte hade förmånen att vara med på mötet hos Studieförbundet näringsliv och samhälle kan se min presentation här:
Medieutvecklingen. Presentation 2015-01-19
Ser nu fram emot ett nytt spännande och roligt år i bevakningen av Norrbottens näringsliv och entreprenörer.
Lennart Håkansson, ansvarig utgivare för Affärer i norr
2015-02-18