Krönika: Susann Jonsson
Krönika: Susann Jonsson

Vi är bra – men kan göra bättre

Luleå Norrbotten är en av Sveriges och Skandinaviens framgångsrikaste filmregioner, skriver Susann Jonsson, vd för Filmpool Nord.

Att säga nej är svårt. Och tråkigt. Men såklart en ständigt återkommande del av vårt jobb. Många vill spela in film i Norrbotten, långt fler än vad vi kan finansiera. Så har det alltid sett ut i Filmpool Nords 20-åriga historia och det är en verklighet vi delar med många beslutsfattare och de ”nålsögon” som ska passeras på väg till filminspelning.

Allt sedan jag tillträdde som vd för 2,5 år sedan har jag betraktat Filmpool Nord som en samhällsbyggare: ett regionalt, offentligägt bolag i krysset kultur/näring. I tider av förändring (vilka tider är inte det?) är det viktigt att rätt nyttja de aktörer som förändrar och påverkar bilden av oss själva och ”vår plats på jorden”. För vad förknippas vi med? Ja, ett är säkert: ytterst få vet att vi är en av Sveriges och Skandinaviens mest framgångsrika filmregioner.

Vi är stolta över att förra året ha haft filminspelningar som omsatte 100 milj kr i Lule älvdal. I höst når alla dessa filmer en publik, i Sverige såväl som internationellt. För att nyttja och förvalta resultatet, utväxlingen eller för den delen kommersialiseringen lokalt och regionalt, krävs att fler engagerar sig. Inte minst entreprenörer inom besöksnäringen. Det är inte vårt bord: vi ska investera i nya filmer och tv-serier. Välja bort och välja rätt så att det varje år fortsätter att rulla ut filmer som spelats in här. 

För att Norrbotten ska kunna hävda sin position krävs (lite) mer pengar. Häromdagen tillträdde borgarrådet Roger Mogert som ordförande för Filmregion Stockholm-Mälardalen: en signal om att huvudstadsregionen vill positionera sig på filmkartan.

Skåne finns i Öresundsregionen och ”axelmakten” Malmö-Köpenhamn är påtaglig. Kollegorna Film i Väst går som tåget och är tätt på involverad i all svensk film värd namnet (11 guldbaggar vid galan häromveckan!)

Vi konkurrerar med regioner som har miljontals invånare. Nu gäller det att tänka klokt och rätt om hur Norrbotten ska värna och stärka sin position som filmlän.

Vi är inte naiva: det finns angelägna samhällsområden som behöver mer pengar lika mycket eller mer än Filmpool Nord. Men att fullfölja satsningen på filmlänet Norrbotten ger långt mer tillbaka än de kronor vi stoppar in. T ex omedelbar pay-back till våra filmrelaterade företag och filmarbetare liksom alla som säljer hotellsängar till film- och tv-team, hyr ut bilar eller säljer andra varor och tjänster.

Men vi har en minst lika viktig vinst att hämta hem utifrån möjligheten att förändra och utveckla bilden av Norrbotten: vår image och identitet.

Film, tv och rörlig bild förmedlar fakta, insikter och känslor. Om vi vill sprida en ny, kompletterande bild av Norrbotten är varje satsad krona på Filmpool Nord en god investering. Det ger mångfalt tillbaka: vi ställer alltid krav på s k ”norrbottnisk förbrukning” i paritet med vår investering. Vår lilla men dock bransch är en aptitlig komplettering av näringslivet.

Och sist men inte minst: det påverkar bilden av Norrbotten. Såväl vår egen som andras.

Susann Jonsson

2015-02-13

Susann Jonsson, är vd för Filmpool Nord. Född och uppvuxen i Norrbotten. Arbetat bland annat på Svenska Filminstitutet i 12 år, Dramatiska Institutet/Stockholms dramatiska högskola och egen firma med kunsultverksamhet i 9 år.