Porträtt: Pancakelady

Pancakelady värnar om sitt varumärke

Luleå Pancakelady har blivit uppmärksammade för sitt arbete med Musikens Makt över hela Sverige och nu har de även tagit steget in i klubbvärlden. Företaget drivs av Elisabeth Rosenbrand och Lillith Saaw.

 - Vi har ett väldigt lustfyllt arbete där vi får arbeta med vårt intresse, säger Elisabeth Rosenbrand.

Lillith Saaw är utbildad inom inredning, design och arkitektur medan Elisabeth Rosenbrand har en examen inom upplevelseproduktion. Båda brinner för musik och det var det som förde dem samman för fem år sedan.

- Vi arbetade båda för BD Pop och lärde känna varandra under Musikens Makt. Vi upptäckte ganska snabbt att vi hade samma tänk och arbetsmoral. Medan andra festade satt vi och spikade skyltar hela nätterna, säger Elisabeth Rosenbrand.

Deras engagemang och driv fick dem att börja fundera på att gå vidare och starta eget företag inom event. De fick en plats hos Krenova och under ett halvt år fick de starta-egetbidrag innan de kunde stå på egna ben.

- Lillith är jätteduktig på att tillverka saker och jag tycker om att bygga hela upplevelser. Vi kompletterar varandra väldigt bra. Men ingen av oss är från företagarfamiljer så det var inte en självklarhet att starta eget, säger Elisabeth Rosenbrand.

När de fick avslag på namn för företaget hos bolagsverket spånade de efter ett nytt, men inga kändes bra.

- Under en semester i Turkiet tog jag en bild av en kvinna som satt vid poolen och gjorde pannkakor. Jag kallade bilden för "Pancakelady" och vi bestämde oss för det namnet, säger Elisabeth Rosenbrand.

Hösten 2011 registrerade de Pancakelady och de har arbetat med att utveckla konceptet Musikens Makt sedan de tog över ansvaret från BD Pop.

Lillith Saaw berättar att det är mycket arbete med att anordna en festival på två personer och att det håller dem sysselsatta på heltid. Förra året var alla artister på festivalen kvinnor, men det var inget som var planerat.

- Vi bokar de artister eller band vi tycker är bra, men vår policy är att boka minst 50 procent kvinnliga artister. Den utmaning vi står inför varje år är det faktum att det är en gratisfestival och det är svårt att utöka intäkterna, säger Elisabeth Rosenbrand.

Sedan starten har Musikens Makt växt till ett starkt varumärke som Lillith Saaw och Elisabeth Rosenbrand vill värna om under hela året.

- Vi har verkligen satt Luleå på kartan och i höstas startade vi Klubb Makten som vi arrangerar en gång i månaden på Bistro Norrland. I sommar ska vi göra en utvärdering, men än så länge har vi bara fått positiv respons, säger Lillith Saaw.

Pancakelady vann nyligen Livemusik Sveriges pris Liveapan för årets nyskapare.

- Det kändes verkligen jätteroligt, ett bevis på att det vi gör är bra, säger Elisabeth Rosenbrand. Båda två brinner för musik även på fritiden och deras intresse går ofta ihop med jobbet.

- Vi tar alltid med oss jobbet hem, men det är för att vi tycker att det är så roligt. Det är även en frihet att vara egenföretagare, men vi har ibland svårt att se oss som egenföretagare. Vi är en del av musikvärlden och tycker inte om att följa normen, säger Elisabeth Rosenbrand.