Stora Nolia lockade 99.227 besökare

Umeå Stora Nolia i Umeå som avslutades i helgen hade 5.000 fler besökare än förra årets mässa i Piteå och fler besökare än man haft sedan 2011. Men man nådde inte ända fram till 100.000 besökare.

Årets siffra stannade på 99.227 besökare under de nio dagar mässan pågick.

– Jag är jättenöjd och hela vår organisation, med projektledarna Lars Olovson och Anna Wikman i spetsen, har gjort ett fantastiskt arbete som vi nu kan skörda frukterna av. Självklart var det lite snopet att missa 100.000 besökare med så liten marginal, bara 773 besökare över nio dagar men en så stor ökning från förra året är väldigt glädjande, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Den populäraste dagen var dagen med camping och friluftsliv som tema, då kom över 14.000 besökare. Minst besökare kom dagen då temat var hälsa och skönhet.

Nästa år hålls mässan i Piteå 6-14 augusti.

– Vi är inte nöjda med att bara vara Sveriges största årliga besöksmässa. Vi vill nå nya grupper, hitta nya koncept och ständigt ligga steget före i mässbranschen. Därför kan besökarna se fram emot en spännande mässa 2016, säger Tommy Abrahamsson.

Årets besökssiffror dag för dag:

Lördag 1/8 Premiärdagen: 12 869
Söndag 2/8 Motor och Snö: 12 364
Måndag 3/8 Hund, Jakt och Fiskets Dag: 12 407
Tisdag 4/8 Senior- och Juniordagen: 9 008
Onsdag 5/8 Camping & Fritidslivets Dag: 14 177
Torsdag 6/8 Maten & Trädgårdens Dag: 10 236
Fredag 7/8 Hälsan & Skönhetens Dag: 8 233
Lördag 8/8 Folkfest på Familjens Dag: 10 467
Söndag 9/8 Barnens Dag : 9 466