Nyhléns Hugosons vill fånga upp kommande generationer
Det började redan 1975 när Mikael Hugoson startade ett kött- och charkföretag och 40 år senare växte verksamheten till det som idag är Nyhléns Hugosons.
- Vi vill värna om det norrländska mathantverket och det är viktigt att samverka med bönderna i länet för att lyfta fram den lokala marknaden, säger Magnus Nilsson.
Han berättar att det finns mycket kraft i länet och att vi måste nyttja både lantbruket, fjällen, älven, kryddorna och essensen.
- Våra livsmedel ska smaka bra och vi vill även att kommande generationer ska upptäcka våra produkter och därför arbetar vi mycket med framtidstänk och innovativa idéer.
Magnus Nilsson flyttade från Stockholm till Luleå för tre år sedan och han berättar om en resa där han har arbetat hårt med att bland annat lyfta varumärket och balansera ledarskapet med utveckling och vidareutbildning av personalen.
- Idag har vi cirka 160 anställda, men vi har inte ökat omsättningen utan koncentrerat oss på att utveckla företaget. Jag trivs jättebra och njuter av Norrbotten. Både vintern och sommaren är verkligen unik och Luleå är en spännande småstad med storstadskänsla.
Nyhléns Hugosons ägare Mikael Hugoson har även chans att ta hem priset som årets företagare under näringslivsgalan den 8 maj.
- Det är jätteroligt eftersom det är en tuff bransch och att vara dubbelt nominerad är fantastiskt, säger Magnus Nilsson.