Nordiska bil inviger ny lokal och ny modell
Nordiska bil i Luleå har byggt om 4.850 kvadratmeter yta och ökat säljytan med 2.400 kvadratmeter. Totalt en investering på 40 miljoner kronor.
De nya lokalerna är designade i enlighet med Volvos nya profil för hur Volvobilar ska presenteras och säljas.
- Vi vill ha en miljö där vi kan visa våra bilar i en trevlig, modern miljö som beskriver känslan när man kör en Volvo-bil, säger Tomas Lejon, vd för Nordiska bil.
- Volvo går igenom en total omgörning. Det är satsat totalt 75 miljarder kronor i Volvos nya plattform, säger Anders Gustafsson, Europachef för Volvo Cars, som besökte Luleå vid invigningen på torsdagen.
På den nya tekniska plattformen ska alla Volvos modeller byggas från och med nu. Först ut är den nya XC90 som nu lanseras.
Nordiska Bil säljer förutom Volvo också Renault, Ford, Nissan och Dacia. Man har försäljning i Luleå, Piteå och Kalix, verkstad i Boden och hyrbilsverksamhet i Arvidsjaur. Nordiska bil står för nära 30 procent av bilförsäljningen i Norrbotten.