Företag kan drabbas av Googles nya sök
Googles nya algoritm ska prioritera mobilen i sökningen. Alla sökningar som görs med en mobiltelefon får ett resultat som inte bara bygger på relevansen i innehållet utan även på om sajten med informationen är anpassad till en mobiltelefon eller inte.
Enligt Google har ungefär hälften av företagen i Sverige inte mobilanpassade hemsidor. Det innebär att cirka hälften av de svenska företagen får sämre ranking vid sökningar från mobiler.
För att en hemsida inte ska sållas bort när Google ändrar sin sökning måste den fylla vissa kriterier. Den ska laddas snabbt, inte innehålla bilder som laddar onödigt långsamt. Användaren ska kunna få all information genom att scrolla upp och ner, inte behöva flytta tummen i sidled. Det är fördelaktigt om alla menyer och symboler är lättillgängliga även på en liten skärm, skriver Huffington Post.
Google ser förändringen som ett sätt att stimulera svenska företag att utveckla sina sajter.
– Vi ser att konsumentbeteendet ligger längre fram eftersom fler tar till sig information på nya enheter. Det här blir ett sätt att premiera mobilanpassade sidor, säger Gustav Brusewitz, kommunikatör för Google i Norden till Svenska Dagbladet.