Facebook ändrar sitt flöde - svårare för företag att synas
Det innebär att hänvisningar till företag, nyheter och sidor som tidigare hamnat högt upp för ett en vän gillat dem, minskar och hamnar längre ned. Förändringen av algoritmen innebär troligen att företags och varumärkens synlighet minskar.
Facebook skriver att det är svårt att förutse hur ändringarna kommer att påverka distributionen av tjänstens sidor.
"Betydelsen av de här ändringarna för hur du når ut på din sida kommer att variera beroende på dina följare och hur du publicerar inlägg. I vissa fall kan posternas räckvidd och trafik potentiellt minska", skriver Facebook.
Enligt mediestrategen Brit Stakston, gör Facebook det här för att bygga en ny affärsmodell.
- Medier har använt Facebook till att dela nyheter och dra trafik till sina egna sajter. I den nya affärsmodellen ska Facebook i stället användas som mediernas främsta kanal utan att besökare ska behöva lämna Facebook. Ytterst handlar det om att medierna ska förflytta sina annonsaffärer från sin egen hemsida och i stället få ta del av Facebooks annonsintäkter, säger Britt Stakston till TT.
- Du kan glömma hemsajten för din tidning och stanna kvar på Facebook. Och stryper man synligheten för mediehus eller stora företag skapas ju en större efterfrågan på en sådan här lösning, säger Brit Stakston.