Reklamen ökar mer än väntat

Luleå Reklammarknaden ökar mer än väntat. Tredje kvartalet blir året hittills bästa. En orsak är den omfattande annonseringen från partier och intresseorganisationer inför valet i söndags.

Det framgår av en ny prognos från Instituet för reklam- och mediestatistik, IRM.

Totalt väntas reklammarknaden omsätta 3,2 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 2,4 procent jämfört med 2013. Det är 0,8 procentenheter högre än den tidigare prognosen.

Tillväxten väntas fortsätta under nästa år, med en ökning på 1,9 procent jämfört med i år.

- Det är många medier som upplever att det går riktigt bra just nu. Det ser ut att gå mot ett riktigt bra år för bland annat display, webb-TV, sökordsmarknadsföring, radio och utomhus. Samtliga dessa kategorier överträffar förväntningarna under 2014, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.