Kickstarter lanseras i Norden

Luleå Crowdfunding, där många små investerare tillsammans går in med pengar har blivit ett allt vanligare sätt för entreprenörer att finansiera sina projekt. Under måndagen etablerade sig amerikanska Kickstarter på den nordiska marknaden.

Det innebär att företag i Sverige, Danmark och Norge kan finansiera projekt med hjälp av Kickstarter.

– Vi har sett fram emot expansionen. I de nordiska länderna startar många spännande projekt inom bland annat spelutveckling, en populär kategori på Kickstarter, säger Julie Wood, PR-ansvarig på Kickstarter och ansvarig för lanseringen, till Svenska Dagbladet.

Sedan Kickstarter startade 2009 har 6,9 miljoner entreprenörer finansierat cirka 69.000 projekt med totalt 9 miljarder kronor. Fokus ligger på kreativa projekt och så kallad donations- eller belöningsbaserad crowdfunding, där investerarna skänker ett bidrag eller förköper produkter som ännu inte existerar.

Däremot inte equity crowdfunding, eller som det också kallas, aktiebaserad crowdfunding, som ger privatpersoner möjlighet att köpa aktier i onoterade företag. Sådan verksamhet ägnar sig det svenska Fundedbyme åt. Fundedbyme lanserades 2010 och har hunnit vara värd åt 1.600 gåvobaserade kampanjer.