Guapo satsar på näthandel och ekologiska produkter

Luleå Guapo, butiken för män, satsar på två trender. Dels på en e-handel som växt starkt de senaste åren, dels på en ny avdelning för ekologiska produkter.

För att få en bättre lokal för bägge satsningarna har man nyligen flyttat till ny lokal i samma hus vid Smedjegatan i Luleå.  I den nya lokalen ryms både butiken, lagret och paketeringen för näthandeln. Guapo säljer hygien- och hudvårdsartiklar för män.

- E-handeln har exploderat de senaste åren, mycket beroende på att det finns nya och enkla betallösningar, säger Anna Svanljung, delägare och vd för Guapo.

Guapo öppnade butiksdörren 2005 och två år senare började man med e-handel. Nu går 60 procent av försäljningen via nätet. Förutom i Sverige säljer man en del till Norge, Australien och Kina.

Det finns ingen motsvarighet till Guapo i Sverige, en lokal butik med global e-handel. De främsta konkurrenterna är kedjor som Åhléns och Kicks.

Man har ingen lokal marknadsföring, utan använder sig uteslutande av nätet via Google och banners på andra sidor, och inte minst sociala medier som Facebook och Instagram. Det kostar inte mycket, men tar tid.

- Via de kanalerna når vi ut till vår målgrupp. Men det kräver att man håller koll och uppdaterar, och skapar en personlig dialog med kunderna, säger Anna Svanljung.

Nu förbereder man en ny avdelning med bara ekologiska produkter, som ska vara klar till julhandeln.

- Det är ett jättesug efter ekologiska produkter nu. Många frågar efter det.

- Det är speciellt att sälja till män, de är en tacksam målgrupp.  De är enkla, kommer in och säger vad de ska ha, eller vill ha goda råd. Det är kul att de har börjat fråga efter ekologiska produkter, säger Anna Svanljung.

 

Bildtext:  1. Anna Svanljung, Annelie Kemoff och Kaisa Svanljung.

2. Kaisa Svanljung paketerar varor i e-handeln.

3. Saker för män. Guapo betyder  ”snygg/vacker man” på spanska.