Samisk mat gjorde succé i Italien
Salone del Gusto är en av Europas största matmässor. Det är en mässa som profilerar sig med slow food och biologisk mångfald. Den anses vara en av de mest inflytelserika och trendsättande arenorna i matvärlden.
Business Sweden och VisitSweden arrangerade det svenska deltagandet med syftet att marknadsföra svensk mat för en italiensk och internationell marknad. I år fokuserade man på att lyfta fram mat från Sápmi, Västsverige och Skåne.
Samiska matproducenter deltog i regi av Slow Food Sápmi vars monter drog till sig stort intresse.
- Suovas sålde slut, vilket inte är så förvånande eftersom det är en etablerad produkt på marknaden. En klassisk rätt, men ny produkt för i år var gurpi, en tjock renkorv. Även den sålde slut, säger Annelie Jonsson, ordförande för föreningen Slow Food Sápmi.
Vid årets matmässa i Turin fanns cirka 5.000 utställare och mässan besöktes av cirka 200.000 personer.
- Det är ett fint fönster mot världen, med många utställare och besökare. Det är ett alldeles suveränt tillfälle att skapa kontakter och visa produkter, säger Annelie Jonsson.
- Det ger också en möjlighet att träffa representanter från andra urbefolkningar.
Slow Food Sápmi är en ideell organisation som ska tillvarata och utveckla den samiska maten, stötta de samiska företagen och främja export av samiska produkter.
Det var första gången Business Swedens och VisitSwedens satning på svensk mat togs till Italien. Förutom renkött och maträtter från Sápmi, visades surdegsbröd, whisky, marmelad och honung från Skåne; och ostron, rökt ekologisk lax och getmjölksglass från Västsverige.