Med fokus på lokalproducerade ägg
Men det var en lång resa och många år av hårt arbete innan Viktor Boman hade säkrat finansieringen.
- Jag är otroligt glad att jag inte gav upp, säger han.
Viktor Boman bestämde sig redan när han gick på högstadiet att han ville bli företagare. Hans föräldrar drev själva entreprenad inom grävmaskiner och hade jordbruk i Klöverträsk.
- Jag hade egentligen ingen aning om vad för företag jag ville starta, men att bli bonde var egentligen aldrig ett alternativ. De arbetar dygnet runt och jag har alltid värderat min ledighet.
På högstadiet drev han UF-företag och utvecklade en myggnätsrullgardin, men trots att de fick pengar för att utveckla produkten blev det aldrig mer än en prototyp.
- Mitt intresse för företagande växte, men det enda programmet som var inriktat på entreprenörskap på den tiden var handels och administration. Där lärde jag mig grunderna i att driva ett företag och att ha en säljande framtoning. Efter studenten hade jag några ströjobb som säljare och sedan utbildade jag mig inom fjäderfäproduktion på SLU Alnarp.
Det gick inte lång tid innan han bestämde sig för att undersöka marknaden efter en företagsidé att satsa på. Viktor Bomans farmor och farfar och även andra i släkten drev hönseri från 70- till 90 talet. Men nästan alla hönserier försvann under 90-talet när det blev förbud att ha höns i konventionella burar.
- Många var äldre och det var inte aktuellt att att bygga om stallarna för frigående höns och då försvann nästintill hela branschen i Norrbotten. Under senare år har lokalproducerade produkter tagit allt större plats i butikerna och hos konsumenterna, men det fanns inget större lokalt alternativ på ägg och då såg jag en riktigt bra affärsidé!
Viktor Boman berättar att han inte bara ville ha höns utan även satsa på hela kedjan från produkt, förpackning och distribution. Han var bara 19 år när han gick upp till Almi för att söka 100 miljoner för att starta upp sin verksamhet som då även var inriktad på kycklingproduktion. Under 2005 träffade han Thomas Nilsson och Gunnar Bengtsson på Luleå Näringsliv som blev en viktig del för att förverkliga Klöverbergsgården. Peter Georgson var också ett stort stöd och är fortfarande Viktor Bomans mentor.
- Jag var ung och såg detta som världens bästa affärsidé, men efter mycket funderingar och samtal så bestämde jag mig för att krympa ner idén och bara specialisera mig på äggproduktion.
Men även fast Viktor Boman sänkte budgeten från 100 till 20 miljoner så fick han vänta ända fram till 2011 innan han till slut fick klart finansieringen tillsammans med delägare, länsstyrelsen, bank och topplån.
- Jag är glad att jag inte gav upp, men det har varit en jätteutmaning att bygga upp hela verksamheten, vilket jag inte klarat utan hjälp. Sommaren 2012 var vi igång och det var otroligt mycket att lära sig, men idag har vi en bra struktur och rutiner.
Viktor Boman berättar att hans största intresse och grunden till avkoppling är att sjunga. Han är både soloartist och sjunger även i kör. Han är också nygift med två bonusbarn. Idag har Klöverbergsgården sju anställda och fyra extraarbetare. I framtiden finns planer på att bygga ut verksamheten och anställa mer personal.
- En av höjdpunkterna på min resa var när jag levererade de första äggkartongerna till en butik och såg en kund lägga ner en av dem i sin kundvagn. Det var stort.