Trafikinfarkt om inte Norrbotniabanan byggs 2020

Luleå En färsk rapport visar att Trafikverket felbedömt kapacitetsbristen på stambanan genom övre Norrland. (Uppdaterad)

Redan 2012 trafikerades sträckan av den trafikmängd Trafikverket räknat med först 2020. Samtidigt finns bara sju tåglägen att fördela  per dygn på sträckan Boden-Vännäs.

- Det är alldeles för lite för att kunna möta den kommande efterfrågan, säger Per Corshammar,  Ramböll som utrett frågan.

- Bansträckningen kommer att närma sig en trafikinfarkt om ett dubbelspår inte påbörjas med spaden i backen före år 2020. Att möta kapacitetsbristen med en utbyggnad av mötesstationer på stambanan genom övre Norrland räcker inte, säger han.

Den 17 januari drog Trafikverket i nödbromsen för att hindra en ny rälsolycka på det redan uttjänta spåret på stambanan genom övre Norrland, mellan Bastuträsk och Boden. I sju år har rälsbytet skjutits upp och det 35 år gamla spåret, med en 30-årig livslängd, närmar sig definitivt slutet. Spårbytet, som var uppskjutet till 2015 påbörjas i sommar.

– Men ett spårbyte räcker inte på långa vägar för att täcka upp för den kapacitetsbrist som finns på stambanan genom övre Norrland. Om Norrbotniabanan inte påbörjas före 2020 närmar vi oss en trafikinfarkt som slår mot näringslivet och tillväxten i hela Sverige, säger Gusten Granström, VD, Norrbotniabanan AB, i ett pressmeddelande.