Larssons Glas fortsätter växa

Luleå Larssons Glas har tredubblat omsättningen på tio år och förutsättningarna för fortsatt tillväxt är goda.

De goda förutsättningarna är framför allt två: Byggkonjunkturen i Norrbotten och det ökande användandet av glas i byggnader.

- Vi har också tagit marknadsandelar. Men våra konkurrenter i Luleå har inte tappat så mycket, säger Jan-Ola Larsson, en av grundarna och delägarna. Han driver bolaget tillsammans med sin bror, Peter Larsson.

Larssons Glas har sina verkstäder strategiskt placerade i tre tillväxtområden: Luleå, Umeå och Övertorneå, varav den sistnämnda arbetar på Malmfälten.

Ända sedan starten för 25 år sedan har man ökat. Visserligen sjönk omsättningen häromåret när man gjorde sig av med bilglasdelen, men redan efter ett år var omsättningen lika stor som innan, ca 20 miljoner kronor. För 2013 kommer man att redovisa ett rörelseresultat på ca 2 miljoner kronor.

Ungefär två tredjedelar av omsättningen kommer från entreprenader, resten är åt privatpersoner.

Några stora uppdrag där man gjort glasjobben är Kulturens hus i Luleå, de nya Åhléns och Clarion Sense, Biltema,  Elgiganten och Mediamarkt i Luleå.

När man ser de fasaderna ser man också en av orsakerna till expansionen: det handlar om stora glaspartier. Det moderna byggandet innehåller mer och mer glas: fasader, entréer, inglasning, glasinredning i kök, bastuväggar och glasräcken.

Det är inte bara mängden glas som ökar, det blir också mer och mer avancerade kvaliteter. Nu finns det energisparglas, självrengörande glas belagda med titanoxid och glas som växlar mellan att vara genomskinligt och inte genomskinligt med bara en knapptryckning. Ett exempel på det senare finns på Luleå Airport.

Jan-Ola Larsson tror på fortsatt tillväxt. Just nu är det stora problemet att få tag i kompetent arbetskraft. Därför samarbetar man med Vuxenutbildningen i Piteå och har tagit emot två personer i lärlingsutbildning, en i Luleå och en i Umeå.