Vi vill ha information på nätet men köpa i butik

Luleå Att söka information om varor och tjänster på nätet blir allt vanligare och har flyttat ut i mobilerna. Men av de norrbottningar som söker på nätet vill 84 procent veta i vilken butik man kan handla.

Det visar en undersökning som Eniro låtit TNS Sifo göra.

Undersökningen visar att det inte räcker för ett företag att vara sökbart på nätet. Webbplatsen måste också innehålla information om pris, bilder på produkterna och i vilka butiker varan finns.

Den digitala marknadsföringen har ökat med 30 procent till 9,4 miljarder kronor de senaste tre åren och står i dag för en tredjedel av annonseringen på mediemarknaden.

Snabbast växer marknadsföringen i mobila enheter, telefoner och surfplattor, från 200 miljoner till 900 miljoner. I år väntas den öka till 1,5 miljarder enligt IRM.

Undersökningen visar att mobilen inte används lika mycket i Norrbotten som i landet i helhet. I Norrbotten använder 36 procent mobiltelefonen för att söka information. I hela landet är det  48 Procent.

Konsumenterna är pålästa och har höga förväntningar och sökmotorerna är viktiga inför ett köp. Vikten av att vara sökbar understryks av att användarna väljer andra företag och varumärken om de inte hittar den information de förväntar sig.

I Norrbotten svarar 43% att de söker efter ett annat företag eller varumärke om de inte hittar vad de söker.