Gratistidningarna ökar läsningen
Krisen för papperstidningarna är framför allt en kvällstidningskris. I andra hand en morgontidningskris. För gratistidningar ingen kris alls. Det totala läsandet av papperstidningar ökar.
På 15 år har kvällstidningarna tappat 45 procent av sina läsare, eller en miljon läsare. Morgontidningarna har tappat 700 000 läsare och har nu 5,1 miljoner läsare. Under samma tid har gratistidningarna fyrdubblat sina läsare till fyra miljoner läsare.
- Räckvidden för gratistidningar kommer att växa ännu mer, när mätmetoderna förbättras, säger Theo Blanco, vd för Riksmedia som förmedlar nationella annonser till 135 tidningar runt om i Sverige, de flesta gratistidningar.
Staffan Hultén, RAM Institutet, visar på en annan förskjutning till gratistidningens fördel:
- Den genomsnittliga lästiden för gratistidningar ökar, medan den minskar för de betalda tidningarna, säger han. För annonsörerna är gratistidningen lika effektiv som den betalda tidningen. De har höga nivåer på den kommersiella nyttan.
RAM, Research and Analysis of Media, är ett internationellt undersökningsföretag inom media som mäter hur väl både redaktionell text och annonser uppfattas och vilken effekt de har. De mäter allt ifrån New York Times till Norrtälje Tidning, och små endagars gratistidningar.
Annons- och mediedagen arrangerades av Norrbottens Annonsblad.