Grand Hotel Lapland går in i Choice-kedjan
- Vi gör det för att bredda oss och locka fler barnfamiljer och utländska turister, säger Peter Aasa som äger och drivet hotellet. Vi ska bli en bra anläggning både för konferenser och privatgäster.
Tanken är öka beläggningen under torsdag-söndag, där det i dag finns stor överkapacitet. Måndag-onsdag däremot är beläggningen cirka 85 procent.
- Konferenserna har varit en rätt liten del tidigare. Det ska bli ett ben till att stå på, säger Peter Aasa.
För att nå det är namnbytet bara en del. Den stora ombyggnad av hotellet som pågår ska öka kapaciteten och erbjuda gästerna mer aktiviteter. Ombyggnaden och utbyggnaden, en investering på 215 miljoner kronor, har hunnit halvägs. Invigning ska ske om ett år.
Rummen blir fler, från dagens 126 till 186. Restaurangen ska kunna ta emot 500 gäster och man ska erbjuda konferenser med upp till 250 deltagare.
- Ska man få ruljans på turistsatsningar måste man vända sig till den breda massan. Man måste kunna ta emot grupper på 50 personer, då får man underlag för att kunna gå ner i pris.
Nya delar i hotellet blir ett gym, bad, spaanläggning, nattklubb och bowlinghall. Det kommer också att finnas en frisersalong. På taket kommer det att finnas en bar, en vedeldad bastu och två pooler, en för sommarbad och en för vinterbad. Båda med utsikt mot Dundret.
Peter Aasa räknar med att omsättningen ska öka från dagens 56 miljoner kronor till cirka 80 miljoner kronor. Antalet anställda kommer att fördubblas till cirka 70 personer.
Peter Aasa och hans två bröder kommer att äga hotellverksamheten även i fortsättningen.