Nominerad till Näringslivets pris

Sociala medier lyfter Hafva

Luleå Hon kallar butiken för sin bebis och tar helst inte semester. Sedan 2007 har Åsa Forssell drivit mamma/barn/present-butiken Hafva. - Det här är min dröm och att öppna dörren och kliva in här, känns som att komma hem.

Hafva gjorde sitt intåg i Luleås handel 2007, men det blev en tuff start för Åsa Forssell.

- Jag fick tag i en lokal i bortglömda gallerian Storgatan 61 men fick kämpa hårt för att få in kunder, då lokalen inte syntes från gatan. Jag försökte ta mig därifrån redan från början. Det var verkligen en smått desperat situation.

Ett år senare såg hon en ledig lokal på Storgatan 7 och bestämde sig för att flytta.

- Jag tänkte att butiken inte låg så långt bort från centrum. Men tyvärr gjorde den det. Jag var bara där i nio månader, men det kändes som tre år. 2009 flyttade jag in i lokalen där jag är nu och det blev verkligen ett lyft.

Sedan flytten har affärerna blomstrat och Åsa Forssell har även lanserat en ny webshop med större utbud. Hon är mycket aktiv på sociala medier och uppdaterar både Hafvas blogg, Facebook och Instagram flera gånger om dagen. Hon har i dagsläget en extraanställd och vill fortsätta att växa.

- De sista åren har jag ökat lagret rejält, så jag behöver en större lokal, men det är jättesvårt att hitta en lämplig, ledig lokal. De flesta är för stora och jag vill inte vara i en galleria. Jag vill behålla den mysiga och personliga atmosfären i butiken.


Hafva är nominerad till årets handelspris och Åsa Forssell berättar att hon blev glatt överraskad när de ringde från Luleå Näringsliv.

- Det är jättekul! För mig är det även ett erkännande och ett bra betyg att jag har en butik och ett utbud som folk tycker om.

Anna Holmberg