Scania blir tyskt

Luleå Efter att pensionsbolaget Alecta svängt och säger ja till Volkswagens bud på Scania, så kan affären genomföras. Med 90,47 procent av aktierna kan VW tvångsinlösa resten.

Det har hittills saknats 1,75 procent av ja-röster för att VW skulle nå de erforderliga 90 procenten. När nu en av de större ägarna, Alecta med 2 procent av aktierna svänger från nej till ja, så kan VW gå vidare.

Alecta anser att budet fortfarande är för lågt på lång sikt, men har dragit slutsatsen att man nu inte kommer längre än till de 200 kronor per aktie som VW erbjuder.

VW har redan ingått ett avtal med fackförbunden vid Scania. Enligt avtalet ska huvudkontoret bli kvar i Södertälje, och facken har veto mot större förändringar som att flytta produktionen från en ort. Forskning och utveckling ska också bli kvar i Sverige.

Ferruform i Luleå är dotterbolag och underleveratör till Scania.