Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar kraftigt

Luleå De digitala annonsintäkterna för morgonpressen ökade med 25 procent första kvartalet jämfört med första kvartalet i fjol. Det visar Tidningsutgivarnas internetbarometer.

Landsortspressen ökade sina digitala annonsintäkter med  33,6 procent och omsatte totalt 142 miljoner kronor under perioden.

- Dagspressens digitala annonsintäkter växer starkare än vad internetannonsringen i stort gör, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Hedström.

Allra mest växer mobilannonseringen som mer än fördubblades. Bannerannonseringen ökade med 20 procent.

Branschtidningen Medievärlden har gjort en sammanställning av större lokaltidningars digitala intäkter som visar att flera tidningar har fördubblat sin digitala försäljning på ett år trots att trafiken inte ökat i motsvarande grad. En av de tidningar som har störst digitala intäkter är Västerbottens-Kuriren i Umeå.