Campingföretagare oroliga för höjd arbetsgivaravgift och moms

Luleå Nio av tio campingägare anser det viktigt att arbetsgivaravgiften för unga inte höjs. Även den lägre matmomsen ses som viktig för branschen. Det visar en medlemsundersökning som branschorganisationen SCR har gjort.

Totalt jobbar cirka 8.300 personer på de campingplatser som är medlemmar i Svensk Camping, SCR. En stor andel är säsongsarbetare och 65 procent är under 26 år. En fördubblad arbetsgivaravgift skulle kosta medlemsföretagen totalt 50 miljoner kronor.

– Vi kan i undersökningen se att detta verkligen får konsekvenser för våra medlemmar. Campingarna har väldigt många anställda under 26 år och när de nu sätter sig ner och gör kalkyler för sommarens rekryteringar ser de att det blir en svår sits om detta skulle ske, säger Lars Isacson, vd på SCR till Besöksliv.se.

Även frågan om matmomsen är viktig för svenska campingar. Nära åtta av tio campingägare tycker att det är väldigt viktigt att matmomsen inte höjs. Beroende på hur stor del av omsättningen som kommer från restauranger kan höjd moms innebära stora merkostnader. Är den tio procent blir det 40 miljoner kronor för branschen. Är den 20 procent blir det 80 miljoner kronor i merkostnader.