Zacke säljer med Spotifys long tail
Zacke har flerdubblat försäljningen via Spotify varje år i flera år.
- Ur ekonomiskt perspektiv är Spotify intressant för mig, säger Zacke till Affärer i norr. Jag befinner mig i svansen, och rätt vad det är kryper man uppåt i svansen.
Zakarias Lekberg som han hette när han växte upp på Skurholmen i Luleå, är nu en etablerad hiphopartist, bosatt i Årsta i Stockholm. Han kan leva på sin musik.
- Min hobby har blivit ett jobb, säger han.
Zacke är en produkt av satsningen på unga musiker i BD Popverksamheten i Luleå. Första genomslaget kom 2004 med vinyl-LPn ”Färdighaft”.
Han började ge ut singlar 2008. Samma år startade han enskild firma.
2010 kom debutalbumet ”Visst är det vackert” som hyllades av kritikerna och vann första pris på Manifestgalan för årets bästa hiphop. Ifjol gav han ut ”Renhjärtat”. Ny kritikersuccé, kom på P3s spellistor och klättrade upp bland Spotifys 100 i top. Han har turnerat i USA tillsammans med Movitz.
Den affärsmodell Zacke tillämpar kallas The Long Tail, den långa svansen. Den är raka motsatsen till den klassiska modellen där ett förlag eller skivbolag, med marknadsföring och stora lanseringskostnader försöker skapa en omedelbar hit för att få tillbaka investerat kapital. Artisten får en bråkdel.
I den långa svansen kan en produkt vara till salu, utan större marknadsföringsinsatser, men under lång tid. Fungerar det bra innebär det ofta inte så mycket försäljning genast, men mer på sikt. Plötsligt kan det börja spridas i vidare kretsar och växa stort.
Zacke äger 100 procent av sin musik och sina album. Inget skivbolag eller manager är inblandad.
Affärsmodellen passar hiphop-kulturen, som ofta lever i medieskugga, och där det är ett intensivt samspel direkt mellan artister och fans.
- Det kan gå tio år utan att en artist tjänar pengar. Och så plötsligt är en artist från Sverige etta, säger Zacke.
- Hiphop artister har tvingats vara smarta, och interagera mycket med sina fans. Det finns en stark ”do it yourself” kultur inom hiphopen, säger han.
Kritiken mot musikstreamingtjänsten Spotify var i början intensiv från etablerade artister. Av de få ören Spotify betalade tog skivbolagen det mesta. Zacke får behålla alla fem ören som utgår för varje spelning på Spotify.
- Äldre artister klagar, säger Zacke. De gav bort mycket när det var mycket pengar i det.
För Zacke gäller samma som för andra artister: de mesta inkomsterna kommer från spelningar. I Zackes fall kommer 70-80 procent av intäkterna från spelningar. Han har just avslutat en två veckors turné till gymnasieskolor och Folkets hus runt om i Norrbotten, i regi av Norrbottensmusiken.
De två bästa spelningarna hittills i karriären?
- Det var när jag spelade på ett slutsålt Mosebacke i Stockholm och på Hamnfestivalen i Luleå i somras, säger Zacke.
Fotnot: The Long Tail är titeln på Chris Andersons numera klassiska bok som beskriver hur små företag med smala produkter, utan större kostnader kan skaffa sig kunder över hela världen.