X2000 på väg till Notviken
ABB fick nyligen i uppdrag av SJ att modernisera X2000-tågen.
Nu förhandlar ABB med tänkbara underleverantörer som kan utföra montering och demontering av ABBs dator- och styrsystem. En aktuell underleverantör är Euromaint med verkstäder i Notviken och Svartön, i Luleå.
- Euromaint är en tänkbar underleverantör och det förs diskussioner mellan ABB och Euromaint, säger Anders Nylander, divisionschef för Discrete Automation and Motion på ABB, till Affärer i norr.
Det handlar om en jätteorder på 150 miljoner Euro, ca 1,4 miljarder kronor.
- En stor del av ordervärdet kommer att läggas på underleverantörer, säger Anders Nylander.
Om Euromaint får uppdraget av ABB så blir det Notvikenverkstaden som ska utföra arbetet.
- Då är det Luleå i första hand, på grund av att storleken, kompetensen och resurserna är lämpliga där.
Ett avtal ska vara klart inom den närmaste månaden och första tågsättet ska levereras om ett år. Sedan fortsätter arbetet fram till 2019.
SJ ska modernisera sina 36 snabbtåg, en investering på totalt 3,5 miljarder kronor. SJ kallar det för en av de största satsningarna i bolagets 150 åriga historia. X2000-tågen byggdes av ABB på 80-talet. Numera har de döpts om till SJ2000.
Representanter för Euromaint vill inte kommentera affären medan förhandlingar pågår.
Euromaint har 25 verkstäder i Sverige och andra länder. För det här uppdraget är det Notvikenverkstaden som är aktuell.
(Den här artikeln kom till efter ett tips till oss. Vet du något vi borde skriva om, tipsa oss gärna: Tipsa oss)