Fullsatt frukost i Vetenskapens hus

Luleå Omkring 270 personer fyllde Vetenskapens hus på fredagsmorgonen. Temat för företagarfrukosten var export och internationalisering.

Panelen som talade export bestod av Per Edlundh, Svensk Exportkredit, Annika Fredriksson, Swedish Lapland Tourism, Mikael Nyström, Mobilaris och Frank Hojem, LKAB.

- Vi nyttjar samarbete med företag i Sverige, företag som ger oss bra referenser, sa Mikael Nyström, vd för Mobilaris, och nämnde LKAB som ett bra exempel på företag som hjälpt dem ut i världen. Mobilaris säljer beslutsstöd, till LKAB levererar man produktionsbaserat beslutsstöd till gruvorna. Annars går 80 av försäljningen på export. Man har samarbete med jättar som Ericsson och ABB som för ut företaget på världsmarknaden.

Frank Hojem, LKABs kommunikationsdirektör berättade att LKAB nu är mer beroende av samarbete med mindre externa, lokala leverantörer än man varit tidigare. Han uppmanade mindre företag att våga växa:

- Vi på LKAB måste ha viljan och modet att växa. Vi får inte slå oss till ro och vara nöjda. Underentreprenörerna måste också våga växa. Våra underlevarantörer får uppdragen i hård internationell konkurrens. Ska man vara med där måste man vara beredd att växa.

Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Tourism, berättade om en besöksnäring där 35 procent av gästerna kommer från utlandet, vilket gör Norrbotten unikt bland svenska regioner. Det ställer särskilda krav på verksamheten:

- Det gäller att möta specifika önskemål, som till exempel att det ska vara tekokare på rummen, sa Annika Fredriksson.

- Besöksnäringen är otroligt viktig. Vi får inte underskatta dess strategiska betydelse.

Företagarfrukostarna i Luleå arrangeras av Luleå Näringsliv.