Sundström: Värderingar allt viktigare
Anders Sundström, ordförande i Swedbank och KF talade under rubriken "Företaget som den gode samhällsmedborgaren".
- Idag måste ett företag ha mycket större kunskap om vad kunden ställer för krav. Och det handlar inte bara om hur produkten ser ut. Utan också om arbetsförhållandena i företaget, hur leverantörerna sköter sig, om socialt ansvarstagande ute i världen. Den här förändringen har gått väldigt fort.
- Det handlar nu mycket om vilka värderingar man ska ha. Det måste finnas en inre kompass i företaget. Varumärket har blivit extremt viktigt. Inte minst för att locka de bästa till företaget.
Anders Sundström framhåller H&M som ett föredöme:
- De har en väldigt hög profil när det gäller miljöfrågan och det sociala ansvarstagandet. Om man jämför H&M med IKEA, så tycker de flesta att IKEA är ett finare företag. Men det värde som skapas i H&M får nästan alla ta del av, eftersom H&M är på börsen. Det är de stora pensionsfonderna som är de stora ägarna i H&M. De värden som skapas går till sjukvårdsbiträden och lärare och andra.
- För en gammal socialist som mig känns det konstigt att den enda kvarvarande riktigt kraftfulla fördelnings politiken som finns kvar i Sverige i dag är att se till att försäkringskapitalet, pensionskapitalet blir ägare på börsen för då får man del av värdetillväxten som sker i den kapitalistiska världen. Det får man inte i IKEA, där går allt till den gamla ägaren.
Lyssna på Anders Sundströms tal här: