Råd till företagare i sociala medier: turista först
Mikael Ahlström var huvudtalare vid Creative Talks som hölls i en fullsatt matsal på Savoy Hotel i Luleå under torsdagen. I en intervju med Affärer i norr ger han några konkreta råd till företagare som vill börja använda sig av sociala medier för marknadsföring och kundkontakt.
- Börja inte med en mediastrategi. Turista först, säger han och menar att man måste kolla in landskapet innan man bestämmer sig för vad man ska göra.
- Man ska hålla ett starkt öga på sina kundgrupper, leta efter deras beteendeförändringar. Kolla vilka appar och kanaler de använder, vilka sajter de besöker.
- Sedan ska man dyka in där och turista för att förstå. Man börjar vara där och testa som privatperson. Vad gör mina kunder där? Hur ska jag anpassa mig till det? Hur kan jag vara relevant? Det är frågor man måste klara ut.
- När man lärt sig hur det går till och vad man vill, kan man gå in som företag med sin affärsagenda, säger Mikael Ahlström.
Vilken kanal man ska satsa på beror på var kunderna finns. För till exempel Ikea, inredningsbutiker och modeföretag är det Pinterest som gäller. Den som vill nå ungdomar kan än så länge satsa på Instagram, men ungdomarna är på väg över till Snapchat, så det gäller att hänga med.
Det finns dock ett generellt råd: gå inte bara in med annonser, då dör intresset snart. Det ska vara en mix av reklambudskap, råd och tips, och svar på kundernas feedback. Närvaro och tvåvägskommunikation är livsviktig för den som vill vara relevant för sina kunder.
Konferensen Creative Talks arrangerades av Luleå Näringsliv, inom ramen för projektet Creative Nodes som arbetar med de kreativa näringarna.