Meramedia i nytt internationellt samarbete

Luleå Luleåbyrån Meramedia inleder samarbete med webbyråer i Tyskland och Estland. Tillsammans ska de locka bolag i Nordamerika att lansera sig i Europa.

Meramedia har i dagarna lanserat en gemensam sajt med tyska Bytepark GmbH och estländska Web Expert OÜ. Tillsammans går de ut med erbjudanden inom digital kommunikation, formgivning och webbutveckling.

- Vi ska försöka hitta större case som vi kan samarbeta kring. Det är svårt för ett enskilt företag att kunna alla marknader och kulturer. Det ska vi försöka fånga upp med vår lokala närvaro, säger Thomas Andersson vd på Meramedia.

I första hand satsar den nya konstellationen på Nordamerika.

-Vi satsar på den amerikanska marknaden för att attrahera bolag som vill etablera sig i Europa och sälja på den europeiska marknaden. Målet är att kunna landa en första kund under 2015, säger Thomas Andersson.

Det vanliga är att amerikanska bolag går till England. Meramedia och deras nya samarbetspartners vill leda amerikanerna till andra platser i Europa.

Därför är planen på sikt att nätverket ska växa så att man är representerade även i södra Europa och England.

- Nu bygger vi en bra kärna med de vi känner. Tanken är att vi ska bygga vidare sen, säger Thomas Andersson.

Det tyska bolaget Bytepark GmbH har närmare 30 anställda, estländska Web Expert cirka 20 och Meramedia 11 anställda.

Bland referenskunderna som listas på den gemensamma sajten finns Facebook i Luleå, Adidas webbshop, Audi:s events och Olympic Casino i Tallin.