Luleå bjuder ministern till hamnen
EU har utvalt Luleå till en så kallad core-hamn, som är viktig för godsflödena i Europa. EU är berett att stå för 20 procent av kostnaden för en uppgradering. Men det förutsätter att svenska staten också bidrar till finansieringen. Och det är bråttom, finansieringen måste vara löst före utgången av 2015.
-Nu gäller det att få staten på banan, annars tappar EU intresset. Därför har vi bjudit upp infrastrukturminister Anna Johansson så att hon kan se med egna ögon och få regeringen att ta ett beslut om finansiering, säger Niklas Nordström.
Luleå hamn behöver uppgraderas genom muddring, utbyggnad av kajer och inköp av en större bogserbåt. Orsaken är dels att LKAB ökar sin produktion och utskeppning över Luleå hamn med 50 procent de närmaste åren. Dels att det nya svaveldirektivet gör sjötransporter dyrare och leder till större fartyg för att minska utsläppen från sjötrafiken.
Muddringen av inloppet och hamnen beräknas kosta 1,5 miljarder. Finansieringen är tänkt att komma från EU, staten, regionen, kommunen och näringslivet. Näringslivet, bland annat LKAB har visat intresse, enligt Niklas Nordström.
Luleå kommun tar kostnaden för bland annat kajerna och en ny bogserbåt. En tillräckligt stor bogserbåt kostar cirka 150 miljoner kronor.