Bred kritik mot Trafikverket

Luleå Trafikverkets beslut att senarelägga spårbytet på stambanans sträcka Bastuträsk-Boden har fått stark kritik från flera håll.

Enligt tidgare planer skulle upprustningen av norra Stambanan ha påbörjats under 2015. Nu har den av Trfaikverket skjutits upp på obestämd tid.

Norrbottens Handelskammare och Norrbottens Logistikråd, som representerar  tio av de största godstransportköparna i norra Sverige skriver att bristerna på norra Stambanan kostar staten cirka 570 miljoner kronor varje år. Man ifrågasätter Trafikverkets prioriteringar och vill se en omprövning av beslutet.

Kommunikationspolitiska rådet i Norrbotten som består av landstinget och kommunförbundet Norrbotten har också skickat en skrivelse till Trafikverket där politikerna kraftfullt ifrågasätter prioriteringarna.

– Infrastrukturen är ju en viktig bärare av industrins verksamhet. Så det måste helt enkelt fungera. Staten gör ju sig själv en otjänst om man inte ser till att vår exportindustri kan sälja sitt gods, för det ger intäkter till Sverige, säger Luleås kommunalråd Niklas Nordström.

Även SJ kommer med kritik mot beslutet:

– En svår situation för nattågen till övre Norrland blir ännu svårare och trafiken äventyras därmed. Resenärerna måste kunna lita på att tågen kommer och går i tid. Det senaste året har resenärerna drabbats av någon form av driftstörning nästan varje dag, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

SJ-chefen anser också att Trafikverket skyller ifrån sig på allianspartiernas budgetförslag som röstades igenom i höstas:

– Det är inte rimligt eller trovärdigt att ange höstens budgetbeslut som anledning till Trafikverkets omprioritering eftersom planerna togs fram när det inte fanns några budgetalternativ att utgå ifrån, säger Crister Fritzson, i ett pressmeddelande.