Geektown - kommunikationsbyrån där kunderna är invånare

Luleå De startade Geektown kommunikationsbyrå 2011. Sedan dess har det gått fort. Förra året fick de brons i European Design Award. I år är de nominerade igen.

Kristin Lindqvist, Veronica Ruthberg och Frida Larsson träffades på kursen i mediedesign på Luleå tekniska universitet. De ville börja arbeta ”på riktigt” och de ville arbeta tillsammans.

Nu driver de Geektown kommunikationsbyrå som ett kooperativ med en rad uppdragsgivare i Norrbotten. Ingen är chef, alla är firmatecknare.

De har uppdragsgivare som Norrlandsoperan, Riksbyggen, Adecco, Norrbottensmusiken, Tillväxtverket , Ung scen i norr, Coompanion, Musikens makt och Brändögruppen.

- Vi jobbar helst med projekt som är regionstärkande. Vi ser oss som ambassadörer för Norrbotten, säger Veronica Ruthberg. Vi vill gärna arbeta med miljö, hållbarhet och långsiktighet.

Tillsammans förenar de kompetenser i projektledning, konstnärskap, copy, creative director, art director och design.

 - Vår styrka är de kreativa koncepten, säger  Frida Larsson. Vi utgår inte från något media, utan från vad invånaren (kunden) vill uppnå, sedan väljer vi kanal.

Visionen är att vara cirka 20 medarbetare om tio år.

- Vi vill växa, säger Veronica Ruthberg. Inte bli den största byrån, men den bästa. Vi vill jobba med samhällsengagerade företag, små och stora företag som vill förändra världen. Gärna med regionstärkande projekt i Norrbotten. Vi ser oss som ambassadörer för Norrbotten.

Namnet? Kommer från geek som betyder nörd, men också specialist. Town står för gemenskap.

- Alla är vi invånare i Geektown, säger Kristin Lindqvist. Vi jobbar tillsamman i ett kooperativ och vi arbetar tillsammans med våra invånare (kunder).