Framgång för eltruckar i Aitikgruvan

Gällivare Pilotprojekt för elektrifiering av gruvtruckar har pågått under året. Nu går det in i nästa fas, enligt ett pressmeddelande från Eitech.

– Det har gått väldigt bra så här långt. Extra kul är att projektet mottagits väl av produktionsorganisationen i Aitik, där förare och övriga bidrar aktivt med sin kompetens. Nu går vi vidare med att utvärdera projektet, närmaste utmaningen blir vintern och sedan är förhoppningarna stora att vi ska uppnå de miljömässiga och ekonomiska fördelar som gjorde att vi startade detta utvecklingsprojekt, säger Peter Palo, projektledare på Boliden, i ett pressmeddelande.

Truckarna, som är av modeln 795F AC från Cat, väger närmare 600 ton och har en effektförbrukning på 4,5 Megawatt när de kör upp för den 700 meter långa ramp som elektrifierats. Effekten motsvarar cirka 6000 hästkrafter.

I utvecklingsprojektet Truck Trolley ingår Boliden, Energimyndigheten, Eitech, ABB, PON och Chalmers. 

– Det finns naturligtvis många utmaningar med att konstruera och bygga en helt ny anläggning av den här typen, men de går bra att hantera om man gör det på ett strukturerat sätt. Först har vi tillsammans med Boliden fastställt prestandakraven på anläggningen. Vi har även bestämt vilka standarder vi ska tillämpa då det inte finns några framtagna specifikt för denna typ av anläggning, säger Gunnar Hammarström på Eitech.