Digitala marknaden lockade 118.000 besökare

Jokkmokk Jokkmokks marknad, som i år ställde om till en helt digital marknad, fick 118.000 unika besökare under marknadsdagarna.

Pandemin tvingade Jokkmokks marknad att ställa in den traditionella marknaden som genomförts varje år i 416 år.

Men marknaden har haft en stor dragningskraft även på nätet. Under marknadsdagarna noterade man 187.000 besökare, varav 118.000 unika. De flesta var svenskar men man noterade också besökare från Norge, Tyskland, Nederländerna och USA.

– Med tanke på att vi har haft extremt kort tid på oss att omsätta den fysiska marknaden till en digital är det otroligt glädjande resultat vi ser, säger Erika Unnes, projektledare för Jokkmokks digitala marknad, till SVT Norrbotten.

Johan Wiklund, vd på Care of Gerd, säger till SVT Norrbotten att marknadsknallarna har sålt tiotusentals produkter till 17 länder och tre kontinenter.

Under en normal marknad får Jokkmokk ungefär 45.000 besökare.