Krönika

Affärer i norr tar nästa steg

Krönika Affärer i norr lanserar nu flera nya inslag, skriver utgivaren Lennart Håkansson i sin krönika.

En del observanta läsare av Affärer i norr och vårt nyhetsbrev har kanske noterat en del förändringar senaste veckan. Inga stora förändringar, men steg i vår utveckling av sajten och brevet.

En av nyheterna såg ni när ni började läsa den här krönikan. Layouten gör nu att krönikor utmärks med egen vinjett för att skilja dem från nyhetsartiklar. Samma gäller debattartiklar. Det är glädjande att konstatera att allt fler tycker Affärer i norr är ett intressant medium för debattartiklar.

I samarbete med Brightnest innehåller Affärer i norr nu också platsannonser, både i nyhetsbrevet och på webben. På det sättet kan Affärer i norr bidra till att lösa utmaningen för näringslivet i norra Sverige att hitta rätt kompetens.

En annan nyhet är att vi nu kan erbjuda företag möjlighet till så kallade native-annonser, eller sponsrade artiklar. Det är ett annonsformat som de flesta stora medieföretag redan erbjuder sina kunder. Det betyder att ett företag kan berätta en historia om företaget och vad det gör, eller om en satsning som företaget gör. Eller om ett ämne som är relevant för företaget. En text i artikelform, med en redigering som en redaktionell artikel, men med en vinjett som redovisar källan till artikeln. I en native ryms betydligt mer än reklam för varumärken eller produkter.

Är du eller ditt företag intresserade av att synas med en platsannons kontakta Julia Mårdestam på Brightnest,julia.mardestam@brightnest.se Är du intresserad av att publicera en native-artikel, kontakta Julia Mårdestam på Brightnest eller Josephine Wänelöf på Grit Media,josephine.wanelof@gritmedia.se

När Affärer i norr startade för bra precis sju år sedan var det i samarbete med Brightnest, som då hette Meramedia, som utvecklade sajten och nyhetsbrevet. Vårt samarbete fortsätter både när det gäller teknik och numera också när det gäller annonser.

Avgörande för den lyckade starten var också samarbetet med Grit Media som då hette Reklam365. Också det samarbetet fortsätter där Grit Media ansvarar för en viktig del av annonseringen.

Den roliga resan med Affärer i norr fortsätter. Längre fram i vår är det dags att lansera fler satsningar. Jag återkommer till det.

Lennart Håkansson, utgivare av Affärer i norr