Viktiga infrastruktursatsningar är hotade

Luleå I Trafikverkets framtidsscenarion är flera vikta satsningar i norra Sverige hotade av att bli utan finansiering: Norrbotniabanan, Malmbanan och satsningar på Luleå hamn.

Trafikverkets inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen innehåller flera scenarior för vilka investeringar som det inte finns utrymme för, trots att de redan ligger i den nationella planen för transportinfrastrukturen. De riskerar därmed att skjutas på framtiden.

Det är bara om den ekonomiska ramen ökas med 20 procent samtidigt som nya stambanor inte ligger i planen som redan planerade och i vissa fall redan igångsatta åtgärder kan fullföljas som planerat, enligt Trafikverket.

-  Det här är en mardröm för hela landet. Många kommuner, regioner och företag planerar för att de här investeringarna ska genomföras. Nu måste regeringen och Trafikverket vända på alla stenar för att hitta mer pengar till att fullfölja den befintliga nationell planen. Det krävs även mer pengar för nya namngivna investeringar, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har listat de projekt som är akut hotade om inte mer pengar skjuts till:

* Fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm.

* Norrbotniabanan mellan Umeå-Skellefteå.

* Tvärförbindelse Södertörn.

* Satsningar på Malmbanan mellan Luleå och Narvik.

* Ostlänken mellan Järna och Linköping.

* Hamnsatsningar i Luleå, Trollhättan och Göteborg.

* Dubbelspår på delar av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall.

* Kapacitetsförstärkningar av E4 med anledning av Förbifart Stockholm.

* Spår mellan Göteborg och Borås.

* Sydostlänken Älmhult-Olofström-Blekinge Kustbana.

* Farled för godsfartyg mellan Södertälje och landsort.