Lemmelkaffe lanserar PR-byrån Pattisjokki

Gällivare Gällivareföretaget Lemmelkaffe som lyckats lansera kokkaffe på nya marknader har startat en PR-byrå, Pattisjokki PR.

- Folk frågade oss vilken PR-byrå vi anlitat för att lansera Lemmelkaffe och nu kan vi säga att vi anlitat vår egen PR-byrå, säger en av grundarna av Lemmelkaffe, Markus Lemke.

Pattisjokki PR har en rad kända samarbetspartners som Naturkompaniet, Morakniv, Icehotel och High Coast Whisky.

Precis som med Lemmelkaffe är företagets policy att bygga på berättelser. Berättelsen om Pattisjokki är att det är en by i internets utkant där det tidigare låg ett sågverk, men nu är det bara de tre i PR-byrån kvar i byn. Förutom Markus Lemke arbetar också Simon Mattsson och Rolf Nylinder i företaget.

- Vi vill vara motsatsen till stereotyperna i PR-världen med påkostade kontor i storstäderna, säger Markus Lemke.

Förutom PR-verksamheten har man också börjat arbeta med Lemmel Records och släppt en första vinylskiva, Drömälv med bandet Väärt.

Lemmelkaffe som grundades 2014 omsatte i fjol 4,3 miljoner kronor och i år räknar man med 5-6 miljoner i omsättning, varav PR-byrån utgör en mindre del. Man säljer också hållbara produkter kopplade till kaffet: kaffepannor och kåsor, men också kläder och snart också flugfiskespön.

För kaffet har man över 100 återförsäljare och man har lanserat kokkaffet i Japan, Korea, Norge, Holland, Belgien och Tyskland.

Och det har man gjort med företagets berättelse om hur lämlar hämtar kaffet i Etiopien, Peru och Honduras, för att rosta och mala det i trakterna runt Övre Soppero.